Kuntamarkkinointi
Kuntamarkkinoinnin keskeisenä tavoitteena on lisätä Pelkosenniemen kunnan tunnettuutta, näyttää alueen vahvuudet ja ainutlaatuisuudet.
Kuntamarkkinoinnilla luodaan mielikuvia
Kuntamarkkinoinnin keskeisenä tavoitteena on lisätä Pelkosenniemen kunnan tunnettuutta. Kunnan markkinointiviestinnän sisällölliset teemat valikoituvat kuntastrategian painopistealueiden mukaan. Viestintä- ja markkinointitoimenpiteillä tuetaan strategiassa määriteltyjen tavoitteiden toteutumista.
Kuntamme viestinnän äänensävy on rohkeaa, erottuvaa, maukasta ja hyväntahtoista, omalla tyylillään rentoa sekä pilke silmäkulmassa toteutettavaa.
Pelkosenniemen kunnan slogan ja asiakaslupaus on ”Pienen suurella sydämellä”. Sillä halutaan korostaa Pelkosenniemen ominaisuuksia sekä palvelutehtäviä. Pelkosenniemi on Lapin kunnista pienin, mutta sydämellisin. Pelkosenniemellä tiedetään, että pienuus on hyve, joka on täynnä tilaa ja vapautta.
Pelkosenniemen logo on kirjoitettu käsinkirjoitetulla typografialla. Orgaaninen muotokieli viestii omaleimaista, inhimillistä ja luonnonmukaista otetta. Logon muodoista voi helposti tulla mieleen myös allekirjoitus, joka itsessään on kuin vakuutus – laadun tae. Logon yläpuolen merkkiosassa on siveltimen vedolla vedetty tunturisiluetti. Visuaalinen identiteetti koostuu monesta osasta, jonka kulmakivenä logo ja merkki toimivat.
Pelkosenniemen kunta käyttää jatkossa kuntamarkkinoinnissa Juhani Karilan Pienen hauen pyydystys -kirjan tekstin osia. Kunta on sopinut asiasta kirjailijan kanssa yhteisellä tekijänoikeussopimuksella. Juhani Karila on kotoisin Pelkosenniemen Kairalan kylästä. Pienen hauen pyydystys -kirja on moninkertaisesti palkittu kirja, joka on käännetty lähes kahdellekymmenelle eri kielelle. Siitä on tehty näytelmät Oulun kaupunginteatteriin ja Tampereen Työväen Teatteriin. Romaanista on tekeillä myös elokuva. Kirja on maagista realismia parhaimmillaan ja se on kirjoitettu persoonalliseen tyyliin Itä-Lapin murteella. Kirjan tapahtumat sijoittuvat kuvitteelliseen Vuopion kylään, joka on saanut vaikutteita kirjailijan omasta kasvuympäristöstä. Karilan teos on ollut Pelkosenniemellä suosittu ja sitä luetaan muun muassa yläkoulussa. Tekstien käyttötarkoituksena on tuoda esiin Pelkosenniemeä itälappilaisena pienenä, luonnonläheisenä ja harvaanasuttuna kuntana, johon liittyy myös omaleimaisia ja arvoituksellisia piirteitä. Markkinoinnissa voidaan tuoda esiin Pelkosenniemeä kokonaisuutena tai sen kyliä. Tavoitteena on paikallisuutta arvostava, hyväntahtoinen ja omalla tyylillään rento viestintä. Karilan tekstin osan lainaaminen on osa Pelkosenniemen brändityötä.
Pelkosenniemen kunnan viestinnässä käytetään yhtenäistä visuaalista ilmettä. Kunnan verkkosivujen visuaalisuus vastaa myös kuntastrategiassa valittua visuaalista linjaa, jonka takana on pelkosenniemeläinen taiteilija Anna Pakkanen.
Kunnassamme toimii viestintätiimi, joka toteuttaa kunnan viestintää. Viestintätiimi esimerkiksi suunnittelee ja allokoi facebook-julkaisujen ajankohtia jokaiselle tulevalle viikolle.
Pelkosenniemen kuntamarkkinointia hoidetaan pääasiassa yhteistyössä Pyhä-Luosto Matkailu ry:n kanssa. Kunta on mukana myös koko Lapin markkinointiyhteistyössä, jota House of Lapland toteuttaa. Paikallista kuntamarkkinointia suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä alueen elinkeinoelämän, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa.