Asiointipiste

Piirroskuva
Piirroskuva

Asiointipiste -logo

Asiointipisteessä kuntamme asukkaat voivat hoitaa asiansa Kelan, Verohallinnon, TE-palveluiden ja kunnan kanssa.

Asiointipiste on auki kunnantalon aukioloaikoina ma-to klo 10.00–15.00 ja pe klo 10-14. Asiointipiste on kiinni klo 11-12.

  • Asiointipisteen itsepalvelupäätteet ovat käytettävissä kunnanviraston aukioloaikoina ma-to klo 10.00–15.00 ja pe klo 10-14. Asiointipiste on kiinni klo 11-12.

    Asiointipisteen palvelusihteerin puhelinnumero on 040 507 6286.

    Asiointipisteessä voit asioida kunnan ja valtion viranomaisten kanssa monenlaisissa asioissa. Asiointipisteessä kuntamme asukkaat voivat hoitaa asiansa Kelan, Verohallinnon, TE-palveluiden ja kunnan kanssa. Asiointipisteessä pystyt hoitamaan asioita sähköisesti asiakkaiden käytössä olevien asiakaspäätteiden avulla ja saat neuvontaa sähköiseen asiointiin. Voit myös asioida palveluneuvojan kanssa ja saada apua asioittesi hoitoon. Asiointipisteestä saa lomakkeita ja siihen voi jättää asiakirjoja ja niiden liitteitä toimitettavaksi em. viranomaisille. Asiointipisteen ollessa suljettuna voitte asioida palveluntarjoajien omissa toimipisteissä tai heidän verkkosivuillaan.

     

    Asiointipisteen etäpalvelut

    Käytössä myös Asiointipisteen etäpalvelu, jonka suojatun videoyhteyden välityksellä saa em. tahojen asiantuntijapalveluita. Etäpalveluun on käytettävissä oma huoneensa, jossa asiansa voi toimittaa yksityisyyttään loukkaamatta.

    Asiointia varten mukaan tulee ottaa henkilöllisyystodistus ja verkkoasiointitunnukset (pankkitunnukset), joilla pääsee kirjautumaan viranomaisten sähköisiin palveluihin.

    Video etäpalvelusta

  • Suosittelemme asiakkaille asiointia verkossa ja puhelimessa. Puhelinpalveluun voi varata ajan. Jos verkkoasiointi ei ole mahdollista, hakemukset ja liitteet voi lähettää Kelaan postitse osoitteeseen:

    Kela, PL 10, 00056 Kela.

    Korvaushakemuksia voi jättää myös kunnanviraston ulko-oven luona olevaan lukolliseen Asiointipisteen postilaatikkoon, skannaamme hakemukset Kelaan.

     

    Kela.fi
    -Hakemusten vastaanotto
    -Opastusta verkkopalveluissa
    -Etäpalvelut
    -Kelan esitteet ja lomakkeet

    Henkilökohtaista palvelua saat Kelan Sodankylän ja Kemijärven toimistoissa.

    Asiakirjat Kelaan voi toimittaa myös omakustanteisesti.
    Osoite: Kela, PL 10, 90056 KELA

  • Asiointeja koskevissa asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse omaan TE-toimistoosi tai valtakunnalliseen puhelinpalveluun.

    tyomarkkinatori.fi
    -Verkkopalveluiden yleisesittely
    -Yhteydenottopyyntö TE-toimiston Oma asiointi –palveluun

  • Asioi ensisijaisesti OmaVerossa. Voit hoitaa suurimman osan veroasioistasi siellä. Neuvontaa myös puhelinpalvelussa. Yleisiin kysymyksiin vastataan myös sosiaalisessa mediassa (Facebook, Instagram, Twitter).

    OmaVero Verohallinnon puhelinpalvelu

    vero.fi
    -Asiointi asiakaspäätteellä (tietokoneella) hakien tietoja Verohallinnon verkkosivuilta.
    -Todistusten tilaaminen vero.fi-sivuilta. Osa todistuksista tilataan puhelimitse ja osan voi tilata sähköisesti.
    -Ohjausta varsinaista verotusneuvontaa varten Verohallinnon ao. palvelunumeroon.
    -Verohallinnon asiantuntijan palvelut etäpalveluna asioissa, jotka koskevat maatilojen sukupolvenvaihdosta, henkilöverotuksen ennakkoratkaisuja sekä perintö- ja lahjaverotuksen ennakkoratkaisujen asiantuntijaneuvontaa. Ennen etäyhteyden avaamista asiakas ohjataan soittamaan Verohallinnon palvelunumeroon. Verohallinnon virkailija varaa asiakkaalle etäpalveluajan, mikäli asia ei puhelinneuvonnassa ratkea.
    -Lomakkeiden tulostus Asiointipisteen asiakaspäätteeltä sekä Verohallinnolle tarkoitettuja asiakirjojen toimittaminen Asiointipisteen kautta.