Terveyskeskus


Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä hoitaa Pelkosenniemen ja Savukosken kuntien perusterveydenhuollon.

Koronavirus

AJANKOHTAISTA KORONATILANTEESTA:

Pelkosenniemen-Savukosken alueella korona tilanne on rauhallinen.

päivitetty 20.11.2020

Video kuinka käytän turvallisesti kasvosuojaa


Ota käyttöön Koronavilkku -sovellus


Mikäli epäilet saaneesi koronavirustartunnan, toimi näin

Ota aina ensin puhelimitse yhteyttä ennen näytteeseen tuloa

ma-pe klo 8-13.30 puh. 040 563 8131 Pelkosenniemen terveyskeskus

tai

ma-su klo 8-16 puh. 040 128 5295 Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukan infektiovastaanotto ja koronaneuvontapuhelin

tai

ma-pe klo 14.30-21 ja la-su 8-16 Kemijärven Hyvinvointikeskus Lapponiaan koronapuhelinnumero on 040 579 9243. Puhelinruuhkien välttämiseksi aika koronatestiin on joustavinta varata sähköisen ajanvarauksen kautta. Linkki ajanvaraukseen on  https://kemijarvi.eaika.fi/covid-19

Koronanäytteet otetaan

ma-pe klo 8-13.30 Pelkosenniemen terveyskeskus
ma-pe klo13.30-21 ja la-su klo 8-21 Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka tai Hyvinvointikeskus Lapponia päivystys 

Pikatestin tuloksen saaminen kestää noin tunnin. Lähetettävien testien testitulosten saaminen kestää noin 2-vuorokautta, jonka ajan sinun pitää olla karanteenin oloisissa oloissa.

Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta 0295 535 535 (ma-pe klo 8-21, la klo 9-15) tarjoaa valtakunnallisesti yleistä tietoa koronaviruksesta.  

Puhelinneuvonnan lisäksi neuvontaa on mahdollista saada myös tekstiviestillä numerossa 050 902 0163. Tekstiviestineuvonta on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn takia voi käyttää puhelinta.

’Puhelinneuvonnasta ei saa terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta saa kattavasti tietoa koronaviruksesta. Myös neuvontapuhelimesta saatava yleisneuvonta perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.


Yleinen hätänumero (sairaankuljetus) 112


Yhteyttä voit ottaa myös sähköisesti 

(katso ohje alempaa). Vastaamme yhteydenottoosi ma-pe mahdollisimman pian joko samana tai seuraavana arkipäivänä. Jos yhteydenotto tapahtuu ennen klo 11, saat vastauksen samana päivänä.


Koronavirustilanteeseen varautuminen suun terveydenhuollossa

Henkilöillä, joilla on todettu tai epäillään olevan koronainfektio tai jotka ovat olleet lähikontaktissa henkilön kanssa, jolla on hengitystie-infektion oireita tai kuumetta  (yli 37.5 C), jotka ovat palanneet ulkomailta 14 vuorokauden sisällä tai jotka kuuluvat vakavan koronavirustaudin riskiryhmiin sekä flunssaoireita potevat henkilöt,  kiireetön hoito siirretään eteenpäin.  Näille väestöryhmille tarjotaan vain kiireellinen hoito.

Jos kuulut yllä lueteltuihin ryhmiin,  kiireetön hoito siirretään kunnes olet parantunut tai koronavirustilanne rauhoittunut.  Tilanne arvioidaan aina yksilöllisesti.

Tämän hetkisen tiedon (THL 24.3.2020) mukaan vakavan koronavirustaudin riskiryhmiin kuuluvat yli 70-vuotiaat henkilöt.  Lisäksi vaaraa voivat erityisesti iäkkäillä lisätä sairaudet, jotka merkittävästi huonontavat keuhkojen tai sydämen toimintaa tai elimistön vastustuskykyä, esimerkiksi

  • vaikea-asteinen sydänsairaus
  • huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus
  • diabetes, johon liittyy elinvaurioita
  • krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta
  • vastustuskykyä heikentävä tauti kuten aktiivisessa solunsalpaajahoidossa oleva leukemia tai lymfooma (ei ylläpitohoito)
  • muita tekijöitä, jotka yleisesti ottaen heikentävät keuhkojen toimintaa ja saattavat lisätä koronavirusinfektion riskiä terveydelle, ovat sairaalloinen ylipaino (BMI yli 40) sekä päivittäinen tupakointi.

Pelkosenniemen-Savukosken alueella ei toistaiseksi ole koronaviruksen aiheuttamaa epidemiaa

Toistaiseksi tämä tarkoittaa sitä, että terveydenhuollon ja kotipalvelun työntekijät suojautuvat kirurgisella suu-nenäsuojalla. Ohjeistusta päivitetään tilanteen edetessä.


Päivystävän sairaanhoitajan numero muuttunut

Suoranumero Pelkosenniemen päivystävälle sairaanhoitajalle on muuttunut uusi numero on 040 5638131.


Vuodeosastolla vierailuja rajoitetaan koronaviruksen ehkäisemiseksi

Halutessasi vierailla osastolla hoidossa olevan läheisisi luona ole yhteydessä etukäteen hoitajiin 040 563 8130


Hoitotahto on meidän kaikkien oikeus

Kirjallisen hoitotahdon avulla ilmaisemme tahtomme meitä koskevaan hoitoon sitten, kun sitä emme itse enää muuten kykene ilmaisemaan. 

Lääkärin vastaanotto ja suun terveydenhuolto

Lääkärin vastaanotot avoinna maanantai-torstai klo 8-15 ja perjantai klo 8-13.30. Lääkäreinä ovat Veli-Matti Varmo (johtava lääkäri), Heikki Kouri ja Eeva-Liisa Suomalainen. Hammaslääkärinä Merja Hakala.

Pelkosenniemen terveyskeskus

Sodankyläntie 202 A, 98500 Pelkosenniemi
Ajanvaraus   ma-to klo 8-14.45, pe 8-13.30  040 563 8131

Savukosken terveysasema

Uittotie 2, 98800 SAVUKOSKI
Ajanvaraus  ma-to 8-14.45, pe 8-13.30  040 563 7757    

Päivystys virka-ajan ulkopuolella

Iltaisin ja viikonloppuisin  020 690 870 Sairaala Lapponia, Sairaalakatu 9, Kemijärvi

ma-toklo 15-21
peklo 13.30-21
viikonloppuisinklo 8-21

Öisin (klo 21-8)  016 322 4800 Lapin Keskussairaala, Ounasrinteentie 22, Rovaniemi

Yleinen hätänumero (sairaankuljetus) 112

Reseptien uusiminen

Reseptejä uusitaan päivittäin lääkärin ollessa paikalla. Uusintapyyntö on tehtävä hyvissä ajoissa ennen lääkkeiden loppumista. Uusittavan reseptin voi toimittaa apteekkiin, lääkärin vastaanoton hoitajille tai  odotusaulan lukolliseen reseptilaatikkoon. Reseptin uusimispyynnön tekeminen on mahdollista myös Kanta.fi sivustolla kirjautumalla Omakantaan.

Terveyskeskuksen vaihtaminen

Tulosta ja täytä tämä lomake kahtena kappaleena. Toimita toinen kappale sille terveyskeskukselle/-asemalle, jonka asiakas olet nyt, ja toinen uuden asiointikunnan terveyskeskukselle. Täytä erillinen lomake jokaisesta terveysasemaa/-keskusta vaihtavasta perheenjäsenestä. Lapset eivät siirry siis automaattisesti vanhempiensa mukana. Uuden valinnan voi tehdä aikaisintaan vuoden kuluttua edellisestä valinnasta. Voit ryhtyä käyttämään uuden terveyskeskuksen palveluja kolmen viikon kuluttua siitä, kun olet jättänyt ilmoituksen uudelle terveyskeskukselle. Jos lähetät ilmoitukset postitse, voit ryhtyä käyttämään uuden terveyskeskuksen palveluja neljän viikon kuluttua postituspäivästä Kun valitset uuden terveyskeskuksen muualta kuin kotikunnastasi, myös hammashoito, neuvola, kuntoutus, päihde- ja mielenterveyspalvelut sekä lyhytaikainen vuodeosastohoito siirtyvät uuteen kuntaan. Muutos ei koske koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoa, joka määräytyy opiskelupaikan mukaan. Pitkäaikainen laitoshoito ja kotisairaanhoito järjestetään asuinkunnassasi. Olen tietoinen, että valintani koskee alla lueteltuja Terveydenhuoltolain 2 ja 3 luvussa mainittuja palveluita kokonaisuudessaan ja että seuraavan valinnan voin tehdä aikaisintaan tästä valinnastani vuoden kuluttua. Allekirjoituksellani suostun samalla siihen, että terveyskeskuksella on oikeus saada kotikuntani potilasrekisteriin merkityt tarpeelliset tiedot.


Sähköinen yhteydenotto

Palvelu tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit laittaa viestiä silloin kun sinulle parhaiten sopii. Voit olla yhteydessä sekä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai myös tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.

Kun täytät ja lähetät lomakkeen terveyskeskukseen, lähettämäsi tiedot kirjataan sairauskertomukseen.

Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian joko samana tai seuraavana arkipäivänä. Jos yhteydenotto tapahtuu ennen klo 11, saat vastauksen samana päivänä.

Miten toimin?

  1. Kirjaudu palveluun: Pelkosenniemeläisenä http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/pelkosenniemi/yhteydenotto-terveyskeskus/ tai Savukoskelaisena http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/savukoski/yhteydenotto-terveyskeskus/
    • Palvelussa käytetään Suomi.fi -tunnistautumista. Voit kirjautua verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla
    • Kun käytät palvelua ensimmäisen kerran, sinulle luodaan automaattisesti asiointitili. Kaikki viestit säilyvät siellä tallessa ja vain sinä pääset sinne.
    • Jos käytät palvelua ensimmäistä kertaa, sinulta kysytään kirjauduttuasi sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero. Tietoja käytetään maksuttomien heräteviestien lähettämiseen.
  2. Täytä sähköinen yhteydenotto ja napsauta Lähetä-painiketta.
    • Samalla tunnistautumisella pääset kirjautumaan OmaKantaan, jossa voit mm. uusia respetit
  3. Saat heräteviestin sinulle saapuneesta vastauksesta
    valintasi mukaan sähköpostiisi ja/tai matkapuhelimeesi
  4. Kirjaudu jälleen palveluun lukeaksesi saamasi vastauksen.
    • Klikkaa painiketta Lue vastaus
    • Vastaukset tulevat asiointitilillesi, jossa ne säilyvät tallessa ja vain sinä pääset lukemaan ne

Hoidon saatavuus Pelkosenniemen-Savukosken ktt:n kuntayhtymässä

Välitön yhteydensaanti toteutuu terveyskeskuksessa pääsääntöisesti. Jonotusaika hoitajan vastaanotolle on keskimäärin 1 päivä ja jonotusaika lääkärin vastaanotolle on 4 päivää. (1.9.2020)

Muistutusmenettely Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymässä

Jos asiakas tai potilas on tyytymätön saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun hän voi tehdä asiasta muistutuksen. Muistutuksen voi tehdä myös omainen, läheinen tai laillinen edustaja, jos asiakas tai potilas ei itse kykene tai jos hän on kuollut. Ennen muistutuksen tekemistä kannattaa keskustella palvelua tai hoitoa antaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa. Avoimella keskustelulla voidaan selvittää epäselvät asiat ja väärinkäsitykset sekä korjata jo tapahtuneita virheitä ja puutteita. Muistutuksella ei voi hakea muutosta viranhaltijan tekemään päätökseen.

Muistutuksen tekeminen

Muistutuksen voi tehdä joko vapaamuotoisena kirjeenä tai erityistilanteissa suullisesti. Muistutuksessa tulee kertoa mahdollisimman yksityiskohtaisesti, mihin asiaan tai asioihin on tyytymätön. Muistutuksessa on hyvä mainita niiden henkilöiden nimet ja/tai asema, joiden toimintaa muistutus koskee. Mikäli ei tiedä tai muista ko. henkilöiden nimeä tai asemaa, tulee kertoa mahdollisimman tarkasti, milloin muistutuksessa käsiteltävä tapahtuma sattui. Muistutuksen tekemiseen ei ole säädetty määräaikaa, mutta se on hyvä tehdä mahdollisimman pian muistutusta koskevan tapahtuman jälkeen. Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan tai potilaan oikeutta tehdä kantelu valvovalle viranomaiselle.

Muistutuksen käsittely

Muistutus käsitellään siinä toimintayksikössä, jota muistutus koskee. Yksikön johdon tulee vastata muistutukseen kirjallisesti kohtuullisessa ajassa. Kohtuullisena aikana muistutukseen vastaamisessa pidetään noin kuukautta. Laajempia selvityksiä vaativan muistutuksen käsittely voi kestää 1-2 kuukautta. Muistutukseen annetaan perusteltu vastaus, josta selviää, miten muistutusasiaa on selvitetty ja millaisiin jatkotoimiin muistutus on johtanut. Jos muistutusta käsiteltäessä ilmenee, että potilaan hoidosta tai kohtelusta saattaa seurata esimerkiksi potilaan oikeus potilasvahinkokorvaukseen tai vahingonkorvaukseen tai terveydenhuollon henkilökuntaa koskeva kurinpitomenettely, neuvotaan potilasta, miten hän saa asian vireille.

Muistutuksen lähettäminen

Kirjallinen muistutus postitetaan osoitteella: Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä, kirjaamo, Sodankyläntie 202 A, 98500 Pelkosenniemi tai sähköpostissa osoitteeseen kirjaamo@pelsavu.fi. Tarvittaessa muistutuksen tekemisessä avustaa potilasasiamies

Kantelu

Kantelulla tarkoitetaan valvovalle viranomaiselle tehtyä ilmoitusta virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä. Valvova viranomainen voi kanteluun perehdyttyään antaa mm. hallinnollista ohjausta sille taholle, jonka toiminnasta kantelussa on kyse. Kanteluita käsittelevät esimerkiksi aluehallintovirasto (AVI), Valvira (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto), eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri. Lainsäädännössä on tarkemmin määritelty eri asioissa toimivaltainen viranomainen. Valvontaviranomainen voi arvioida, että kanteluna vireille pantu asia on tarkoituksenmukaisinta käsitellä muistutuksena. Tällöin asia siirretään asianomaiseen toimintayksikköön tai sosiaalihuollon johtavan viranhaltijan käsiteltäväksi. Kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua ei tutkita, ellei valvontaviranomainen harkitse siihen olevan erityistä syytä.