Terveyskeskus

Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä hoitaa Pelkosenniemen ja Savukosken kuntien perusterveydenhuollon.

Ajankohtaista

Uusi röntgenhoitajamme Eija Pusa on aloittanut työnsä 20.9.2021


Aloitamme kolmansien koronarokotteiden antamisen. Asiasta tiedotetaan lisää nettisivuillamme ja Koti-Lapissa.

Saimme 1000 € rokoteaktiivisuudesta

Lapin sairaanhoitopiiri sai lahjoituksen, joka ohjattiin viiteen koronarokotetuinpaan kuntaan ja kohdennetaan nuorisotyölle. Me Pelkosenniemen ja Savukosken alueella hankimme rokotteen ja olemme nyt voittaneet kummankin kunnan nuorisotyölle 1000€/kunta. Kiitos teille kaikille rokotuksen hankkineille!

Rokotetuimmat kunnat Lapissa

  1. Posio  81,3%
  2. Pello   81%
  3. Salla    80,9%
  4. Pelkosenniemi 78,6%
  5. Savukoski 78,5%

Rokotuksiin käytetään pääsääntöisesti Pfizerin rokotteita, jonkin verran on myös Modernaa, jos sitä on saatavilla. Alle 18-vuotiaille pistetään vain Pfizerin rokotetta. Aikoja voivat varata kaikki yli 12-vuotiaat. Jos nuori (12-15-vuotias) ei ole kykenevä tai halukas päättämään rokotuksestaan itse, rokottamiseen kysytään suostumusta huoltajalta. Jos nuorella on useampi kuin yksi huoltaja, tarvitaan suostumus rokottamiseen kaikilta huoltajilta.  

Aikoja rokotuksiin voi soittaa oman kunnan neuvolaan:

Pelkosenniemen neuvola 040 7497 446

Savukosken neuvola 0400 271 508

Lääkärin vastaanotto ja suun terveydenhuolto

Lääkärin vastaanotot avoinna maanantai-torstai klo 8-15 ja perjantai klo 8-13.30. Lääkäreinä ovat Veli-Matti Varmo (johtava lääkäri), Heikki Kouri ja Eeva-Liisa Suomalainen. Hammaslääkärinä Merja Hakala.

Pelkosenniemen terveyskeskus

Sodankyläntie 202 A, 98500 Pelkosenniemi
Ajanvaraus   ma-to klo 8-14.45, pe 8-13.30  040 563 8131

Savukosken terveysasema

Uittotie 2, 98800 SAVUKOSKI
Ajanvaraus  ma-to 8-14.45, pe 8-13.30  040 563 7757    

Päivystys virka-ajan ulkopuolella

Hyvinvointikeskus Sopukka, Karistamontie 4, Sodankylä, puhelin 020 692881

ma-peklo 15-21
la-suklo 8-21
arkipyhinäklo 8-21

Öisin (klo 21-8)  016 322 4800 Lapin Keskussairaala, Ounasrinteentie 22, Rovaniemi

Lastentautien puhelinpäivystykseen numero 040 642 8811 voi soittaa vain päivystysluonteisissa asioissa ympäri vuorokauden alle 15-vuotiaiden lasten lukuun ottamatta tapaturmia, jolloin tulee soittaa keskussairaalan päivystysnumeroon (016) 322 4800.

Suun terveydenhuolto

PELKOSENNIEMEN HAMMASHOITOLA on auki ma-to klo 7.30-15, pe 7.30-13 040 563 8425 koko kesälomakauden ja palvelee kumpaakin kuntaa.

SAVUKOSKEN HAMMASHOITOLA on suljettuna 5.7.-20.8.välisen ajan.

Leppoisaa kesää kaikille!

Katso lisää kohdasta suun terveydenhuolto.

Yleinen hätänumero 112

Koronavirus

Pelkosenniemen-Savukosken alueella korona-tilanne on rauhallinen.

päivitetty 30.6.2021

Edelleen on syytä toimia terveysturvallisesti pitämällä turvaväliä, käyttämällä maskia sisä- ja ulkotiloissa aina, kun turvavälin pitäminen ei ole mahdollista sekä huolehtimalla hyvästä käsihygieniasta. Epidemian hallinnan kannalta on olennaista viettää aikaa mahdollisimman pienellä joukolla. Uusien tartuntaketjujen syntyminen on väkijoukossa aina mahdollista.

Testiin on syytä hakeutua lievissäkin oireissa:

Ota aina ensin puhelimitse yhteyttä ennen näytteeseen tuloasi ja varaa aika:

Savukosken terveyskeskukseen arkisin 8-13.30, puh. 040 563 7757  (28.6.-9.7.2021 kun Pelkosenniemen terveyskeskus kiinni)

Pelkosenniemen terveyskeskus, arkisin 8-13.30, puh. 040 563 8131. Myös ulkopaikkakuntalainen voi hakeutua Pelkosenniemen terveyskeskukseen.

Sodankylän terveyskeskus Sopukka, 8-21, puh. 040 128 5295. Myös ulkopaikkakuntalainen voi hakeutua Sodankylään.

Kemijärven Hyvinvointikeskus Lapponiaan koronatestiin ma – su klo 10 – 14 välisellä ajalla. Ajanvaraus joko netin kautta (https://kemijarvi.eaika.fi/covid-19) tai soittamalla puh. 040 579 9243, ma – su klo 10 – 14. Myös ulkopaikkakuntalainen voi hakeutua Kemijärvelle. 

Kaikissa edellä mainituissa on käytössä antigeeni-pikatesti.

Pikatestin tuloksen saaminen kestää noin tunnin. Lähetettävien testien testitulosten saaminen kestää noin 2-vuorokautta, jonka ajan sinun pitää olla karanteenin oloisissa oloissa.

Video kuinka käytän turvallisesti kasvosuojaa


Ota käyttöön Koronavilkku -sovellus


Mikäli epäilet saaneesi koronavirustartunnan, toimi näin

Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta 0295 535 535 (ma-pe klo 8-21, la klo 9-15) tarjoaa valtakunnallisesti yleistä tietoa koronaviruksesta.  

Puhelinneuvonnan lisäksi neuvontaa on mahdollista saada myös tekstiviestillä numerossa 050 902 0163. Tekstiviestineuvonta on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn takia voi käyttää puhelinta.

’Puhelinneuvonnasta ei saa terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta saa kattavasti tietoa koronaviruksesta. Myös neuvontapuhelimesta saatava yleisneuvonta perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.


Yleinen hätänumero (sairaankuljetus) 112


Yhteyttä voit ottaa myös sähköisesti 

(katso ohje alempaa). Vastaamme yhteydenottoosi ma-pe mahdollisimman pian joko samana tai seuraavana arkipäivänä. Jos yhteydenotto tapahtuu ennen klo 11, saat vastauksen samana päivänä.


Koronavirustilanteeseen varautuminen suun terveydenhuollossa

Henkilöillä, joilla on todettu tai epäillään olevan koronainfektio tai jotka ovat olleet lähikontaktissa henkilön kanssa, jolla on hengitystie-infektion oireita tai kuumetta  (yli 37.5 C) tai jotka ovat palanneet ulkomailta 14 vuorokauden sisällä maista, joihin kohdistuu matkustusrajoituksia sekä flunssaoireita potevat henkilöt,  kiireetön suun terveydenhoito siirretään eteenpäin.  Näille väestöryhmille tarjotaan vain kiireellinen hoito.

Jos kuulut yllä lueteltuihin ryhmiin,  kiireetön suun terveydenhoito siirretään kunnes olet parantunut.  Tilanne arvioidaan aina yksilöllisesti, joten ota yhteyttä Suun terveydenhuollon ajanvarausnumeroon 040 5638 425.


Hoitotahto on meidän kaikkien oikeus

Kirjallisen hoitotahdon avulla ilmaisemme tahtomme meitä koskevaan hoitoon sitten, kun sitä emme itse enää muuten kykene ilmaisemaan. 

Reseptien uusiminen

Reseptejä uusitaan päivittäin lääkärin ollessa paikalla. Uusintapyyntö on tehtävä hyvissä ajoissa ennen lääkkeiden loppumista. Uusittavan reseptin voi toimittaa apteekkiin, lääkärin vastaanoton hoitajille tai  odotusaulan lukolliseen reseptilaatikkoon. Reseptin uusimispyynnön tekeminen on mahdollista myös Kanta.fi sivustolla kirjautumalla Omakantaan.

Terveyskeskuksen vaihtaminen

Tulosta ja täytä tämä lomake kahtena kappaleena. Toimita toinen kappale sille terveyskeskukselle/-asemalle, jonka asiakas olet nyt, ja toinen uuden asiointikunnan terveyskeskukselle. Täytä erillinen lomake jokaisesta terveysasemaa/-keskusta vaihtavasta perheenjäsenestä. Lapset eivät siirry siis automaattisesti vanhempiensa mukana. Uuden valinnan voi tehdä aikaisintaan vuoden kuluttua edellisestä valinnasta. Voit ryhtyä käyttämään uuden terveyskeskuksen palveluja kolmen viikon kuluttua siitä, kun olet jättänyt ilmoituksen uudelle terveyskeskukselle. Jos lähetät ilmoitukset postitse, voit ryhtyä käyttämään uuden terveyskeskuksen palveluja neljän viikon kuluttua postituspäivästä Kun valitset uuden terveyskeskuksen muualta kuin kotikunnastasi, myös hammashoito, neuvola, kuntoutus, päihde- ja mielenterveyspalvelut sekä lyhytaikainen vuodeosastohoito siirtyvät uuteen kuntaan. Muutos ei koske koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoa, joka määräytyy opiskelupaikan mukaan. Pitkäaikainen laitoshoito ja kotisairaanhoito järjestetään asuinkunnassasi. Olen tietoinen, että valintani koskee alla lueteltuja Terveydenhuoltolain 2 ja 3 luvussa mainittuja palveluita kokonaisuudessaan ja että seuraavan valinnan voin tehdä aikaisintaan tästä valinnastani vuoden kuluttua. Allekirjoituksellani suostun samalla siihen, että terveyskeskuksella on oikeus saada kotikuntani potilasrekisteriin merkityt tarpeelliset tiedot.


Sähköinen yhteydenotto

Palvelu tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit laittaa viestiä silloin kun sinulle parhaiten sopii. Voit olla yhteydessä sekä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai myös tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.

Kun täytät ja lähetät lomakkeen terveyskeskukseen, lähettämäsi tiedot kirjataan sairauskertomukseen.

Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian joko samana tai seuraavana arkipäivänä. Jos yhteydenotto tapahtuu ennen klo 11, saat vastauksen samana päivänä.

Miten toimin?

  1. Kirjaudu palveluun:  

Kirjaudu palveluu: https://virtu.fi/pelsavu-yhteydenottopyynto-terveyskeskukseen

  1. Palvelussa käytetään Suomi.fi -tunnistautumista. Voit kirjautua verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla
    • Kun käytät palvelua ensimmäisen kerran, sinulle luodaan automaattisesti asiointitili. Kaikki viestit säilyvät siellä tallessa ja vain sinä pääset sinne.
    • Jos käytät palvelua ensimmäistä kertaa, sinulta kysytään kirjauduttuasi sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero. Tietoja käytetään maksuttomien heräteviestien lähettämiseen.
  2. Täytä sähköinen yhteydenotto ja napsauta Lähetä-painiketta.
    • Samalla tunnistautumisella pääset kirjautumaan OmaKantaan, jossa voit mm. uusia respetit
  3. Saat heräteviestin sinulle saapuneesta vastauksesta
    valintasi mukaan sähköpostiisi ja/tai matkapuhelimeesi
  4. Kirjaudu jälleen palveluun lukeaksesi saamasi vastauksen.
    • Klikkaa painiketta Lue vastaus
    • Vastaukset tulevat asiointitilillesi, jossa ne säilyvät tallessa ja vain sinä pääset lukemaan ne

Hoidon saatavuus Pelkosenniemen-Savukosken ktt:n kuntayhtymässä

Välitön yhteydensaanti toteutuu terveyskeskuksessa pääsääntöisesti. Jonotusaika hoitajan vastaanotolle on keskimäärin 1 päivä ja jonotusaika lääkärin vastaanotolle on 4 päivää. (10.6.2021)

Muistutusmenettely Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymässä

Jos asiakas tai potilas on tyytymätön saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun hän voi tehdä asiasta muistutuksen. Muistutuksen voi tehdä myös omainen, läheinen tai laillinen edustaja, jos asiakas tai potilas ei itse kykene tai jos hän on kuollut. Ennen muistutuksen tekemistä kannattaa keskustella palvelua tai hoitoa antaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa. Avoimella keskustelulla voidaan selvittää epäselvät asiat ja väärinkäsitykset sekä korjata jo tapahtuneita virheitä ja puutteita. Muistutuksella ei voi hakea muutosta viranhaltijan tekemään päätökseen.

Muistutuksen tekeminen

Muistutuksen voi tehdä joko vapaamuotoisena kirjeenä tai erityistilanteissa suullisesti. Muistutuksessa tulee kertoa mahdollisimman yksityiskohtaisesti, mihin asiaan tai asioihin on tyytymätön. Muistutuksessa on hyvä mainita niiden henkilöiden nimet ja/tai asema, joiden toimintaa muistutus koskee. Mikäli ei tiedä tai muista ko. henkilöiden nimeä tai asemaa, tulee kertoa mahdollisimman tarkasti, milloin muistutuksessa käsiteltävä tapahtuma sattui. Muistutuksen tekemiseen ei ole säädetty määräaikaa, mutta se on hyvä tehdä mahdollisimman pian muistutusta koskevan tapahtuman jälkeen. Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan tai potilaan oikeutta tehdä kantelu valvovalle viranomaiselle.

Muistutuksen käsittely

Muistutus käsitellään siinä toimintayksikössä, jota muistutus koskee. Yksikön johdon tulee vastata muistutukseen kirjallisesti kohtuullisessa ajassa. Kohtuullisena aikana muistutukseen vastaamisessa pidetään noin kuukautta. Laajempia selvityksiä vaativan muistutuksen käsittely voi kestää 1-2 kuukautta. Muistutukseen annetaan perusteltu vastaus, josta selviää, miten muistutusasiaa on selvitetty ja millaisiin jatkotoimiin muistutus on johtanut. Jos muistutusta käsiteltäessä ilmenee, että potilaan hoidosta tai kohtelusta saattaa seurata esimerkiksi potilaan oikeus potilasvahinkokorvaukseen tai vahingonkorvaukseen tai terveydenhuollon henkilökuntaa koskeva kurinpitomenettely, neuvotaan potilasta, miten hän saa asian vireille.

Muistutuksen lähettäminen

Kirjallinen muistutus postitetaan osoitteella: Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä, kirjaamo, Sodankyläntie 202 A, 98500 Pelkosenniemi tai sähköpostissa osoitteeseen kirjaamo@pelsavu.fi. Tarvittaessa muistutuksen tekemisessä avustaa potilasasiamies

Kantelu

Kantelulla tarkoitetaan valvovalle viranomaiselle tehtyä ilmoitusta virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä. Valvova viranomainen voi kanteluun perehdyttyään antaa mm. hallinnollista ohjausta sille taholle, jonka toiminnasta kantelussa on kyse. Kanteluita käsittelevät esimerkiksi aluehallintovirasto (AVI), Valvira (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto), eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri. Lainsäädännössä on tarkemmin määritelty eri asioissa toimivaltainen viranomainen. Valvontaviranomainen voi arvioida, että kanteluna vireille pantu asia on tarkoituksenmukaisinta käsitellä muistutuksena. Tällöin asia siirretään asianomaiseen toimintayksikköön tai sosiaalihuollon johtavan viranhaltijan käsiteltäväksi. Kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua ei tutkita, ellei valvontaviranomainen harkitse siihen olevan erityistä syytä.